follow us in feedly
Savilegate: Some troubling questions for the new CEO of ‘The New York Times’

new_york_times_building
 
I wonder if Mark Thompson had anything to declare when he went through customs en route for his new job at the New York Times? Probably not.

And now he is ensconced as CEO at the NYT, I wonder if Thompson has anything to declare over the Jimmy Savile scandal that has engulfed the BBC?

Probably not.

Even so, I can’t help thinking that this is not the end of the story, for I find it hard to believe that Thompson knew nothing about those stories regarding Jimmy Savile, or was not at least aware of them. It now appears that I am not the only one who thinks this. Allegedly former BBC journalist, Keith Graves, finds it hard to believe, as he, or someone commenting under his name, posted on the Daily Mail:
 
keithgraves_comment_daily_mail
 

Mark Thompson says that during his time at the BBC he “never heard any allegations” about Savile. During his years in the television newsroom, culminating in a period editing the flagship evening new, rumours about Savile being ‘into little girls’ were rife as were often crude comments about hims and his behaviour. It is inconceivable that those rumours, which were, I recall, often discussed in the BBC club bar by news staff, did not reach his ears.

- Keith Graves, Valencia, Spain, 28/10/2012 13:27

Even Mike Hollingsworth, the man who first employed Thompson as his assistant at the BBC, said in the Daily Telegraph, Thompson would have had to been “tone deaf” not to have heard rumors about Jimmy Savile.

“He must be mad denying that he’d heard anything about Saville. We had all heard the rumours. You would have to have been tone deaf not to have heard them…

“I know that Mark has a strong Catholic faith, but it wasn’t as if this was something that people would whisper about when he came into a room – he is a man of the world. You just have to look at the programming he put out when he took over at Channel 4 to see that he wasn’t in the least bit squeamish when it came to all kinds of discussions about sex.”

This incredulity from former colleagues has only increased the growing disquiet over the “baggage” Thompson is perceived to be bringing to his new job at the New York Times, as one of the paper’s editors, Margaret Sullivan wondered in a blog: 

“How likely is it that [Thompson] knew nothing?....His integrity and decision-making are bound to affect The [New York] Times and its journalism – profoundly. It’s worth considering now whether he is the right person for the job, given this turn of events.”

The questions hinge on what Thompson knew about the Jimmy Savile scandal, when he was Director General at the BBC. It’s an important issue, one that saw his replacement, George Entwisle (or “Incurious George”) resign his position over not knowing about a Newsnight item that led to a gross libel against an innocent man. If Entwistle was considered guilty for not knowing about the serious allegations broadcast by his flagship news program, then where does that leave Thompson, who claims he knew little or virtually nothing about a planned Newsnight investigation into abuse allegations involving Jimmy Savile?

What little Thompson did know he dismissed in a letter to Conservative MP, Rob Wilson:

“What did happen is that, at a drinks reception late last year, a journalist mentioned to me the existence of the investigation and said words to the effect of “you must be worried about the Newsnight investigation?” This was the first I had heard of the investigation…Although I recall hearing at the time of his death that BBC Television might do something (a tribute) about Jimmy Savile in due course, again I had not been briefed about the programmes themselves. I assume they were commissioned and broadcast by BBC Vision, the BBC’s television arm, in the usual way.”

This is obvious buck passing. Moreover, as it was Thompson who tightened up BBC procedure after the scandalous Brandgate affair - where 2 BBC presenters (Russell Brand and Jonathan Ross) were involved in a prank call that was deemed to be offensive and “a catastrophic breakdown of editorial and compliance control by the BBC” - it seems incredible that Thompson did not take any real interest into a planned BBC investigation into serious allegations of pedophilia involving a major BBC star. 
 
More questions for ‘NYT’ CEO Mark Thompson, after the jump…
 

Posted by Paul Gallagher | Leave a comment
BBC faces serious questions over Sir Jimmy Savile under-age sex allegations

Sir_Jimmy_Savile
 
Some would say that Sir Jimmy Savile always had a whiff of the unsavory about him. Before his death in 2011, there were plenty of rumors doing the rounds of the olde jingle-jangle jewelry master’s sexual peccadilloes, of which the most vicious was the allegation our sainted Jim enjoyed sexual congress with corpses at a local hospital. I first heard that story when I was at school in the 1970s, so you can imagine how ingrained these rumors became over the years.

Another, was Sir Jimmy’s alleged sexual shenanigans at various hospital locations throughout the U.K., the only consistent here was that the location changed and the depravity deepened with every re-telling.

What was never clear was why if these rumors had even a soupcon of fact they were never investigated by some tabloid journalist or ambitious Lestarde, who planned to put the cuffs on Sir Jim. Which is what one would expect, considering such high profile cases involving Gary Glitter, Jonathan King and even The Who’s Pete Townshend, over his dubious internet activity.

Which is why this week, I was surprised to hear that an unlikely source had come forward with allegations that Sir Jimmy had sex with under age girls during the 1970s. The source was the over sixties magazine, The Oldie, edited by former Private Eye chief Richard Ingrams.

The Oldie is usually filled with the chattering of baby boomers sharing tips on pensions, retirement plans, holidays, reports of memorial services and memories of the 1940s to 1960s when everything was hunky-dory with the world. It is not the kind of publication one would expect to find serious child sex allegations about popular TV celebrities. However, this week, Miles Goslett has done just that in his article, “Savile row”.

Goslett investigates why the BBC allegedly dropped a news report (for their current affairs show Newsnight), “investigating allegations of sexual abuse made against its long-serving employee Jimmy Savile?” Goslett explains that before Christmas the BBC broadcast two tribute programmes (one on TV, one on radio) that celebrated Savile’s life and career.

...No mention was made of the unsavoury rumours about Savile’s private life which had persisted throughout his career.

Before the BBC’s tributes were aired, however, journalists on the BBC2 programme Newsnight had been investigating the datk side of the apparently saintly entertainer. Their enquiries centred around Savile’s regular visits during the 1970s to Duncroft, an approved local authority school for emotional disturbed girls aged between 13 and 18 in Staines, Surrey, which closed in 1980. It emerged that in 2007 Surrey Police and the Crown Prosecution Service had investigated a historic complaint that Savile had abused girls at the school but no action had been take.

Newsnight tracked down several ex-Duncroft pupils, now middle-aged women, who confirmed that Savile had molested them when they were aged 14 or 15. At least one woman gave an on-camera, on-the-record interview to Newsnight about the abuse she had suffered.

As Goslett goes on to say, this was a coup by any standard. However, prior to the story being broadcast the story was dropped.
 
More on the allegations against Savile and the whole of Miles Goslett’s article, after the jump…
 

Posted by Paul Gallagher | Leave a comment